Home » SEO » Můj čtenář, nepošlu ho jinam, nepošlu a nepošlu!

Můj čtenář, nepošlu ho jinam, nepošlu a nepošlu!

Že je novinařina v reálném životě výrazně odlišná tomu, co nás o ní učili na Masarykově univerzitě, jsem si pomalu zvykl. Musím říct, že až do minulého týdne mě ale vůbec nenapadla omezenost (většiny) českých (internetových) novinářů. Až minulý týden jsem zjistil, že slova jako ODKAZ či LINK jsou pomalu sprostým slovem.

Vše začalo pornem na psp.cz, kauzou, na kterou upozornila zprávička na Lupa.cz. Stejně jako v případě kauzyTojecool.cz zde Lupa přišla s novým tématem, které začala přebírat většina českých médií (za což mimochodem patří Lupě uznání!).

Nevěděli jste, o čem je u některé z kauz, o kterých tady píšu, řeč? Zjistili jste to tak, že jste proklikli odkaz na daný článek? Přijde Vám to přirozené? Nebo by Vám přišlo přirozenější si otevřít Lupa.cz a hledat, o čem to tu tak asi plácám?

A právě na tohle upozornil Tomáš Krause z Internet Infa – česká média, ač to slibovala a proklamovala nevyužívají již poměrně zaběhlé a používané funkce – odkazů. Rozpoutal poměrně silnou vlnu nevole (ano, budiž to dalším důkazem rostoucí síly českého Twitteru!), kdy se k němu připojil Michal Kubíček (rebelisticky na blogu iDnes), Dan DočekalMartin Malý a spousta dalších. Podstatou je, že to zjevně začali řešit také v Mafře, respektive v ostatních médiích.
Proč vlastně české internetové deníky a magazíny tak zarytě (a opravdu si projděte, kdy jste se naposledy z nějakého zpravodajství proklikli ke zdroji) neodkazují?
Pro osvětlení – všude píšu české, protože ve slušných krajích jsou odkazy zcela běžným standardem, viz např. BBC.
Určité vysvětlení z novinářského pohledu přináší Adam Javůrek z Reflexu, který říká, že novináři neodkazují, protože jim chybí sebevědomí. Ano, odkazem sice čtenáře pošlete pryč z vašeho webu. Ale pokud jste mu tam před tím nabídli kvalitní informaci (kterou si navíc on teď ověřil jedním kliknutím), nemá důvod chodit někam jinam.
Tohle ale neplatí jen pro novináře! Odkazy by měly být přirozenou součástí každého webu. Obzvlášť, pokud je ten web obsahový, je více než vhodné, abyste vy odkazovali na další tématické weby, pokud je váš obsah kvalitní, nemusíte se bát, že by ony neodkazovaly na vás. Nemusíte ani používat výhružky typu iDnes „Vy neodkazujete na nás, my neodkážeme na vás„. Pokud chcete, aby váš web byl pro uživatele kvalitní a přínosný, nestěžujte mu život jen kvůli vaší ješitnosti („Můj čtenář, nepošlu ho jinam, nepošlu a nepošlu!“). Každý rozumný čtenář ocení, pokud mu přinesete zajímavý obsah, který navíc podložíte jednoduše ověřitelnými zdrojovými informacemi. Irelevantní jsou také obavy z toho, že byste konkurenci pomohli na svůj úkor v očích vyhledávačů. Rozhodně si tím neuškodíte, většinou spíše naopak. To je ale na další článek, který už navíc napsal Robert Němec (nééé, neodcházejte, prosím!).
Jsem zvědavý, jak se odkazování v médiích změní. První pokusy na Novinkách nedopadly nejlépe:
To je jistě ale jen porodní bolest nového zvyku českých novinářů – odkazovat na toho, od koho opisuju. Konkrétně na iDnes se o to snaží, i když jim to sem tam musí někdo připomenout… 🙂
Závěrem vysdílím bojový pokřik Dana Dočekala: CITUJEŠ, LINKUJ!

The following two tabs change content below.

Lukáš Krejča

Head of MENAPI at ROI Hunter
Po pár letech práce PPC specialisty v agentuře a na volné noze jsem se přestěhoval do Dubaje, kde nyní vedu pobočku ROI Hunter & Business Factory. Miluji svou práci, rád o ní mluvím a učím ji ostatní. Kontaktovat mě můžete přes e-mail lukas (a) lukask.cz nebo LinkedIn.