Home » Nezařazené » Copycamp byl užitečný nejen pro copywritery

Copycamp byl užitečný nejen pro copywritery

V sobotu 24. 11. jsem se vypravil na Copycamp, který pořádala HáJednička, konkrétně hlavně Pavlína Louženská, která se ujala i role moderátorky akce. Proč jsem se vlastně rozhodl jít na akci, která mi zdánlivě nebyla určena?

  1. Furt něco píšu. Každý den na soc sítích, inzeráty, bannery, mailingy, atd. Takže mě zajímalo, jak píšou ti nejlepší.
  2. Líbil se mi program, vypadalo to, že se člověk dozví něco z praxe.
  3. Líbilo se mi, že konference nestojí x tisíc.

Pár dnů před akcí dorazil e-mail, který informoval, že se akce z důvodu obrovského zájmu přesouvá do MeetFactory, což jsem si dost dobře nedovedl představit, na konferenci či kempu jsem tam nikdy nebyl a obecně to prostředí nepůsobí jako nějaké oficiální. Má zvědavost narůstala. Jednoznačně dobrou zprávou bylo, že se díky změně místa začátek posunul až na 11:00, ještě že tak.

Už cestou tramvají jsem na Twitteru zachytil, že není kam spěchat, takže zcela nepohyblivá fronta podél smíchovských kolejí mne nijak nepřekvapila. Během nějakých 10 minut jsem byl vevnitř a sotva sehnal místo k sezení. Horší to bylo se zásuvkami, což se však v průběhu akce vyřešilo.

Už to, jak neoficiálním způsobem Pavlína akci oficiálně zahájila, se mi moc líbilo. Poprvé, ale zdaleka ne ten den naposledy jsem zjistil, že moderování mezi vystupujícími nemusí být jen nudnou výplní / trapnou snahou o vtip (viz Slavík) / kombinací obojího.

Jan Ambrož

První přednáška Jana Ambrože na téma Mýty copywritingu splnila přesně, co bych podle názvu čekal. Několik jasně definovaných bodů, ke každému cca 5 minut vysvětlení. Krása. Sám jsem si z jeho přednášky napsal dva hlavní body: „Každé slovo, které napíšete, musíte umět klientovi odůvodnit.“ a závěrečné motivační „Odhlaste se z Webtrhu.“

Richard Dobiáš

Jakoby rozvážně, ale přesto věcně a vtipně na něj navázal Richard Dobiáš s tématem Jak se stát dobrým copywriterem. Přišel s několika naprosto konkrétními tipy z jeho praxe, které byly tak dobré, že o většině z nich se mluvilo až do večera:

  • S prací začínejte v agentuře – nasbíráte zkušenosti, dostanete se k velkým projektům
  • Pracujte na svém osobním brandu, prezentujte svoji práci
  • Najděte si sparingpartnera – prostě někoho, kdo bude dávat feedback vám a vy jemu
  • Napište si checklist, co má váš text obsahovat
  • Vždycky, když bude použit trpný rod, umře štěňátko
  • Pokud má web strašný design, je zbytečné tam dělat jakýkoliv obsah

Ovacopi

Následné představení projektu Ovacopi (copywriterská komunita v Ostravě) Květou Liškovou bylo atraktivní pro všechny příznivce antipražácké fronty. A pro ostatní alespoň tím měkkým i na konci.

Lukáš Hvozdecký

Jako další vběhl na pódium Lukáš Hvozdecký, aby popsal, jak ve Slevomatu probíhalo výběrové řízení na copywritera. Jak ze 132 uchazečů vyhazoval ty, kteří nebyli schopní napsat e-mail bez hrubky, dále ty, kteří nebyli ničím zajímaví, nebo neuměli poslat relevantní ukázky práce. Pro spoustu přítomných určitě hodnotná přednáška, která se dá shrnout do dvou slov: musíte zaujmout.

Otto Bohuš

Kdo mě rozhodně zaujal – ať už mezi přednášejícími copywritery nezvyklým sebevědomím, nebo skvělým obsahem – byl Otto Bohuš. Jeho přednáška, která ukazovala, jak udělat dobrý direct mail, by se dala opsat celá. Hromada rad, tipů a příkladů z praxe přišla opravdu vhod. Tady výběr jen několika hlavních bodů:
  • U mailingu bojujete se spoustou konkurenčních mailů ve schránce uživatelů, máte jen 20-30 znaků, abyste zaujali
  • Předmět nemá znít jako reklama
  • V úvodu používá jeden velký nadpis, který upoutá
  • Nebojte se kontroverzních nadpisů / předmětů
  • Vyvarujte se fádního oslovování (Hezký zbytek léta místo S pozdravem)
  • Pošlete e-mail nejdřív sobě a druhý den si to přečtěte
Přišlo mi, že největší kontroverzi ale Otto v sále vyvolal, když upřímně a bez vytáček řekl, kolik si účtuje. Už to, že to řekl a ještě kolik řekl… červíček závisti v mnohých přítomných očividně pořádně zahlodal.

Kozycamp

Přednášku Jana Marcinka Co se copywriter může naučit z filmů jsem jako jedinou neviděl, ve chvíli, kdy se na plátně objevily hvězdné války, vydal jsem se radši na malý workshop, který byl nazván kozycamp. Velmi neformální setkání, a to i na poměry Copycampu. Na workshopu se vytvářel prodejní text ke krajkové podprsence podle různých cílových skupin žen, ty jsme měli identifikovat podle písničky. Bylo super vidět, kolika různými způsoby se dá popsat jedna a tatáž věc.

Míša Gregorová

Tak tak jsem stihl prezentaci Míši Gregorové o tom, jak vytvářela texty pro nový web T-mobilu. Trošku nesměle, ale o to otevřeněji nám přiblížila, jaké to je pracovat na takovém obrovském projektu. Nejvíc se mi líbilo, když popisovala, že top managment dostal texty až 4 dny před zveřejněním, aby se v nich nestihl moc hrabat.

Marek Prokop

Asi nejkontroverznější prezentaci přinesl na Copycamp – nikoliv překvapivě – Marek Prokop. Vlastně toho ani moc neřekl, ale přitom hodně naznačil a i naučil. Přiznám se, že v průběhu prezentace jsem měl takové smíšené pocity, nevěděl jsem, co si z toho mám odnést. Celé to bylo o tom, že na lidi nejlépe působí text ve formě příběhů. A to, co měla říct a demonstrovat prezentace Marka Prokopa je tato věta, která se na plátně objevila v samém závěru: „Dobrý vypravěč příběhy nevypráví, jen naznačí.“ Tesat do kamene.

Petr Ludwig

Poslední dvě prezentace nebyly už vůbec nijak s copywritingem úzce-související. Naopak. „Co mě psaní knihy o prokrastinaci naučilo o prokrastinaciPetra Ludwiga se hodila všem, kteří nechodí na osmičku do kanceláře, ale jsou více či méně pány svého pracovního času. My všichni takoví dobře známe to neustále odkládání nepříjemných povinností. Zaznělo několik rad, jak se s tímto vypořádat, viděli jsme i několik pomůcek (buzerlístek), shrnul bych to do jednoho tipu: „Velké úkoly, do kterých se vám nechce, si rozdělte do menších. Dělejte na nich pravidelně, práci vždycky začněte něčím příjemným.“

Lukáš Hrdlička

Poslední přednášky se možná trochu obávali všichni přednášející, Lukáš Hrdlička totiž mluvil o tom, jak správně prezentovat. Velice sympaticky napasoval poučky prezentérů na cílovou skupinu, a to když vždy vypíchl, jak je stejná zásada použita v copywritingu. Že powerpointové prezentace nemají být plné textu, demonstroval copywriterským zákonem „Headline (to na slajdu) sells, body (to, co říkám) tells„.

Diskuse

A to byl vlastně konec, následovala diskuze nad naceňováním copywriterské práce. Pro mě nepříliš přínosná, protože na rozdíl od většiny přítomných si s většinou svých klientů můžu nastavit výkonnostní odměňování své práce. Trošku mě zklamalo, že jediný, kdo otevřeně řekl, kolik bere, byla vedle zmiňovaného Otty Bohuše už jen sympatická Ivana Chodurová.

Díky!

Každopádně Copycamp byl i pro mě velice povedenou a přínosnou akcí. Nebylo to žádná načančaná přehlídka krasavců se soutěží o to, kdo u sebe bude mít víc Jablek. Byla to poctivá záplava praktických, nebo aspoň inspirativních drobností, které při práci využijí nejen copywriteři. Díky!

The following two tabs change content below.

Lukáš Krejča

Head of MENAPI at ROI Hunter
Po pár letech práce PPC specialisty v agentuře a na volné noze jsem se přestěhoval do Dubaje, kde nyní vedu pobočku ROI Hunter & Business Factory. Miluji svou práci, rád o ní mluvím a učím ji ostatní. Kontaktovat mě můžete přes e-mail lukas (a) lukask.cz nebo LinkedIn.