Home » PPC » Hustoindex: změřte si hustotu svých PPC kampaní

Hustoindex: změřte si hustotu svých PPC kampaní

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Na Google Performance & Branding Summitu 2015 jsem mluvil o Hustoindexu. Podívejte se na celou přednášku a přečtěte si, co to ten Hustoindex je a jak vám může pomoci.

Proč řeším hustotu klíčových slov v PPC?

Spousta PPCkařů tvoří kampaně tak, že vytváří všelijaké kombinace slov tak, aby pokryly všechny možnosti, které se kdy můžou vyskytnout. Klíčová slova často „vymýšlí“ automat z předdefinovaných kombinací, kdy klíčová slova pro produkt Huawei P8 vypadají třeba takto:

    1. huawei p8
    2. huawei p8 koupit
    3. huawei p8 sleva
    4. huawei p8 akce
    5. huawei p8 výprodej
    6. huawei p8 porovnání cen

Pokud takto vytváříte kampaně pro e-shop s 10 000 položkami, máte jen tímto automatem 60 000 slov, která většinou ale nepřináší vůbec nic. Na více než 90 % klíčových slov v AdWords vám totiž nikdy nikdo neklikne. Z analýzy 9 různých účtů mi vyšlo, že na 93,23 % slov nikdy nikdo nekliknul. 2,26 % slov zaznamená 1 kliknutí. Pouze 4,51 % jich má 2 a více. Jen něco málo přes procento ze všech těch výrazů a kombinací, co jste si navymýšleli a automatem vytvořili, přinese za 12 měsíců 10 a více prokliků.

Na kolik klíčových slov se kliká? Tahle hustota klíčových slov nám ukazuje, kolik máme v účtech „zbytečných“ slov. Je otázkou, jak moc – a jestli vůbec – je to špatně. Klíčová slova v účtu nijak nepřekáží, v AdWords s nimi zpravidla není problém. Můžou vás zdržovat při stahování kampaní do Awords editoru, nebo možná způsobí delší načítání stránky v Skliku. Z hlediska fungování kampaní s nimi ale žádný větší problém není.

 

Stojí ale za zvážení, zda vůbec ztrácet čas a prostředky vymýšlením všemožných kombinací, které nejspíš nikdy nikdo nepoužije. Rád si v komentářích přečtu váš názor na to, zda vám tato slova v účtech nějak překáží nebo ne.

Ještě skandálnější čísla přichází, pokud se podíváme na konverze. Tam už si zdaleka nevystačíme s jednotkami procent, protože jen 0,44 % klíčových slov přineslo alespoň jednu konverzi. Ze všech našich slov jich je méně než půl procenta, které dělá to, co od něj chceme: přinese konverze. Ano, určitě je to další skupina slov, která slouží jako asistenti (například jako zdroj prvního prokliku, který poté přepíše proklik přes jiné slovo) a přestože mají na konverze velký vliv, v běžných reportech u nich může svítit 0.

Kolik klíčových slov přináší konverze?

Jak je na tom vaše kampaň?

Na to právě odpovídá Hustoindex. Spočítejte si, jaká je hustota klíčových slov, které vám přináší alespoň nějaké prokliky:

HUSTOINDEX

Hustoindex si můžete spočítat zvlášť pro AdWords a Sklik. Kvůli Low Search Volume omezení v AdWords tady určitě bude rozdíl. Můžete si také porovnat, jak jsou na tom jednotlivé kampaně vůči sobě.

 Kolik by měl být můj Hustoindex?

Jak zmiňuji v přednášce, Hustoindex není o tom, abychom hledali nějaké přesné procento, které je ideální pro všechny. Není to parametr, který by bezkonkurenčně mohl porovnávat kvalitu kampaní nebo šikovnost PPCkařů. Není to ani něco, co byste měli zařadit do svého každotýdenního to-do listu. Je to pomůcka, která vám může ukázat špatné nastavení tvorby klíčových slov.

hustometr

Pokud vám totiž na Hustometru vyjde některá z krajních hodnot, znamená to, že nejspíš ne zcela dobře tvoříte klíčová slova. Nízké procento, řekněme mezi 0-3 %, vám říká, že máte spoustu slov, které nefungují. Pak je na vás, abyste si odpověděli na otázky: Kde se tam vzali? Proč tam jsou? Proč se jich tvoří tolik?

Pokud se vám ručička přehoupne přes cca 30 %, měla by se vám rozsvítit kontrolka „Pozor, tohle smrdí obecnými slovy“. Kampaně s vysokým Hustoindexem budou zpravidla obsahovat obecná slova, a / nebo slova ve volné či frázové shodě. Nemusí to být vždycky špatně, ale opět byste se měli zamyslet: Proč nemám longtailové kampaně? Proč cílím na drahá obecná slova? Proč nepoužívám přesnou shodu? Kontroluji vyhledávací dotazy volné a frázové shody?

Hustoindex tak používám vždy, když dostanu na starosti audit běžících kampaní. Na první pohled vidím, jak na tom účet je a vím, o co se zajímat. Je to samozřejmě jen jedna z několika informací, co mě zajímá. Hustoindex tak nebude metrika, která vás spasí a budete ji reportovat klientovi (ne, vážené agentury, prosím ne!), ale nasměruje vás a upozorní na problém.

Cokoliv vás k Hustoindexu napadá, rád zodpovím v komentářích!

Šiřte Hustoindex dál!
▼▼▼

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone
The following two tabs change content below.

Lukáš Krejča

Account Strategist MENA at ROI Hunter
Po pár letech na volné noze jsem začal pracovat pro Dubajskou pobočku ROI Hunter. Miluji svou práci, rád o ní mluvím a učím ji ostatní (na školeních či kurzech).
  • Tom

    a k čemu to je ?

    • http://www.lukaskrejca.com Lukas Krejca

      k uvědomění si, že mi třeba jen malá část účtu přináší potřebný výkon, k najití njedůležitějších slov z hlediska objemu, atd. více v samotné přednášce