Home » Facebook reklama » Tlačítko Propagovat příspěvek je instantní polévka, ne reklama!

Tlačítko Propagovat příspěvek je instantní polévka, ne reklama!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Tlačítko Propagovat příspěvek znamená pro většinu inzerentů na Facebooku „dělám reklamu“. Přitom ve většině případů se ochuzují o spoustu možností, o kterých ani nevědí. Proč doporučuji toto tlačítko nepoužívat?

Je to jedna z nejčastějších otázek na mých školení, ale také oblíbený argument, proč je vlastně takové školení zbytečné:

„Nechápu, co je složitého na Facebookvé reklamě! Kliknu na tlačítko Propagovat příspěvek a je to!“

Tak určitě.

Já taky nechápu, co je těžkého na dobré bramboračce. Zaliju pytlík nějakého prášku vodou a je to!

Tlačítko Propagovat příspěvek totiž není nic jiného než taková instantní polívka. Spustí vám propagaci, můžete si ji dokonce trochu zacílit a zadat rozpočet. Tím to ale končí! Když si nasypu prášek do hrníčku a zaliju vodou, taky mám teplou vodu, ve které něco plave a můžu to jíst. S mojí oblíbenou dýňovou polévkou od maminky to ale nemá nic společného! Stejně tak kliknutí na Propagovat příspěvek neznamená, že děláte reklamu.

5 důvodů proč je Propagovat příspěvek horší než školní jídelna

Pokud místo kliknutí na Propagovat příspěvek půjdete přes správce reklam nebo Power Editor, zjistíte, že těch věcí, které se svým příspěvkem můžete dělat, je mnohem víc.

1. Cílení

Ano, i přes modré tlačítko můžete zadat základní cílení. Zvolit si pár parametrů, podle kterých se určí, komu se bude příspěvek zobrazovat. Nemůžete jich ale nakombinovat víc, použít vlastní a lookalike publika. Nemůžete využít rozšířené demografické údaje (např. rodinný status, rodičovství atd.) nebo cílení na chování uživtelů.

To, v čem je Facebook reklama nejsilnější, tedy precizní cílení, s modrým tlačítkem nevyužíváte.

2. Nabíka ceny

Pokud používáte Propagovat příspěvek, platíte za něj pomocí takzvané metody „Cost per engagement„. To ještě nemusí být nutně špatné, platíte za to, že s vámi uživatelé interagují. I když Facebook nabízí řadu dalších metod, které mi většinou vyhovují víc: cost per website click, cost per click, cost per impression.

Co je ale horší, že danou cenu za engagement za vás nabízí Facebook sám. To už je věc, která mi vadí, protože v tom nebývá úplně efektivní. Platit 5-50 Kč za to, že mi někdo olajkuje příspěvek, mi přijde nesmysl. Navíc nad tím nemáte vůbec žádnou kontrolu a nemůžete to ovlivnit. To mi prostě nevyhovuje. Já chci říct, kolik má stát moje reklama, ne aby to určoval Facebook podle toho, jak to vyjde.

Automatická nabídka ceny může být zajímavá, pokud chcete příspěvek rychle rozjet, ve většině případů ale co nevidět vystřelí do nesmyslů a nebude se vyplácet.

 TIP: přečtete si článek o tom, jak se počítá cena reklamy na Facebooku.

Chcete ovlivnit, kolik vaše reklama stojí?

Chcete ovlivnit, kolik vaše reklama stojí?

3. Dřívější spuštění reklamy

Občas chci nechat příspěvek propagovat ještě před tím, než jej stránka organicky zveřejní. Do organicu pak vstupuje už s několika likes a komentáři, což vypadá a zpravidla i funguje líp. Přes modré instantní tlačítko ale nemám možnost takovou věc nastavit. Přes Správce reklam je možné říct přesně, v kolik se má propagace začít zobrazovat.

 4. Mobil vs. desktop

Tlačítko vám neumožňuje ovlivnit možná nejzásadnější věc při cílení na Facebooku: jestli se vaše reklama bude zobrazovat na mobilech, počítačích či obojím. Prostě to necháváte na Facebooku. To v realitě znamená, že většina takových reklam má až 90 % zobrazení na mobilu. A to i u inzerentů, kteří mají k mobilnímu webu hodně daleko a investice do mobilní reklamy je pro ně úplně zbytečná.

Ve správci reklam či Power Editoru jednoduše navolíte, na jakém typu zařízení se má zobrazovat, u desktopu navíc volíte mezi news feedem, pravým sloupcm či kombinací těchto umístění.

Mobil nebo desktop? To se vás modré tlačítko nezeptá

Mobil nebo desktop? To se vás modré tlačítko nezeptá

5. Rozbourání struktury kampaní

Každá propagace vytvořená přes tlačítko vytvoří v účtu novou kampaň „Příspěvek XYZ…“, novou sestavu a v ní reklamu. Pokud propagujete jeden příspěvek denně, je to 30 nových kampaní měsíčně. Pokud z jednoho reklamního účtu propagujete příspěvky více stránek, můžou to být až stovky kampaní za měsíc. Když pak chci vyhodnotit, kolik mě propagace příspěvků stála za květen, znamenalo by to sčítat všechny kampaně, které patří k dané FB stránce.

Proč nestrávit pár hodin života zbytečným reportingem, že?

Když na to půjdu přes ads manager, jednoduše si zvolím, do jaké kampaně chci reklamu vytvořit. Pokud propaguju víc stránek z jednoho reklamního účtu, mám pro každou stránku zvláštní kampaň, kam reklamu vždy zařadím a mám v nich jednoduchý přehled.

Proč vlastně takové tlačítko existuje…

…možná vás teď napadá. Má své místo na slunci. Stejně jako instantní polévky, nescafé 3v1, bramborová kaše v prášku, nebo zázračné tablety, díky kterým zhubnete za týden 20 kilo. Lidé chtějí jednoduché a rychlé řešení, jak už to tak ale bývá, to je ve většině případů na úkor kvality.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone
The following two tabs change content below.

Lukáš Krejča

Account Strategist MENA at ROI Hunter
Po pár letech na volné noze jsem začal pracovat pro Dubajskou pobočku ROI Hunter. Miluji svou práci, rád o ní mluvím a učím ji ostatní (na školeních či kurzech).